Haku

Ohjelmistokehityksen konsulttien ammatillisen oppimisen ja kehittymisen halua ja kykyä tukevat tekijät

QR-koodi

Ohjelmistokehityksen konsulttien ammatillisen oppimisen ja kehittymisen halua ja kykyä tukevat tekijät

Factors supporting the professional learning and development desire and ability of software development consultants

Maisterintyö tutkii ohjelmistokehityskonsulttien oppimisen halua ja kykyä tukevia tekijöitä. Teoreettinen viitekehys ja aikaisempi tutkimustausta selittävät oppimista sosiokulttuurisen ja kognitiivisen oppimisteorian avulla. Molemmat näkökulmat ovat tarpeellisia tässä tutkimuksessa, koska asiantuntijatyön vaatimukset oppimisella ovat vahvasti sidoksissa sosiaalisen osaamisen tasoon ja kapitalistiseen kulttuuriin. Toisinaan oppimisen halua ja kykyä voidaan ymmärtää laajemmin yhdistämällä kognitiivinen näkökulma sosiaaliseen rinnalle, joka käsittää henkilökohtaiset edellytykset oppimiselle merkittävinä.

Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena haastattelututkimuksena, jossa seitsemän asiantuntijan kokemusten syväanalyysi pyrkii vastaamaan viiteen tutkimuskysymykseen. Oppiminen ja osaamisen kehittäminen ovat henkilökohtaisia prosesseja, joiden ymmärtämiseen vaaditaan kattavaa analyysiä asenteista, uskomuksista ja ympäristöstä, jotta eri tekijöiden vaikutukset tuloksiin voidaan huomioida.

Tutkimuksen tulokset kertovat, että oppimista haittaavien asioiden poistaminen ja hyvinvointia tukeva ympäristö, merkityksellisyys, tietoisuus, työssä oppiminen ja yhteisö ovat merkittäviä tekijöitä konsulttien halussa ja kyvyssä oppia.

Tallennettuna: