Sökning

Opettaja-oppilassuhde ja kurinpito : Kiintymyssuhdeteoreettinen näkökulma

QR-kod

Opettaja-oppilassuhde ja kurinpito : Kiintymyssuhdeteoreettinen näkökulma

Teacher-Student Relationship and Discipline : an Attachment Theory Perspective

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan opettajien toimintaa kiintymyssuhdeteorian valossa. Kiintymyssuhdeteoriassa yksilön toimintaa selitetään varhaislapsuuden hoivasuhteen kokemuksilla, joiden seurauksena muodostuva turvaton tai turvallinen kiintymyssuhdemalli määrittää yksilön käyttäytymistä läheisissä ihmissuhteissa läpi elämänkaaren. Kiintymyssuhdeteoriassa opettaja-oppilassuhteen nähdään olevan kiintymyssuhde, joka muistuttaa läheisesti lapsen ja vanhemman välistä suhdetta. Tässä tutkimuksessa opettajan rooli on tarkastelun kohteena. Tavoitteena on selvittää, miten opettajan turvaton kiintymyssuhdemalli vaikuttaa opettaja-oppilassuhteeseen ja vaikuttaako opettajan turvaton kiintymyssuhdemalli tietynlaisten kurinpitomenetelmien käyttöön luokassa. Kurinpito jaetaan aiempien tutkimusten mukaisesti viiteen yleisimpään kategoriaan, joita ovat oppilaille vihaisesti huutaminen, sarkasmi, nöyryyttäminen, kollektiivinen rangaistus ja luokasta poistaminen.

Tutkimus on määrällinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin kyselylomakkeella 134 opettajalta verkossa. Kyselylomakkessa käytettiin ECR-R-, STRS- ja kurinpitomittareita, joilla selvitettiin opettajien kiintymyssuhdemalleja, opettaja-oppilassuhteen laatua sekä viiden eri kurinpitomenetelmän käyttöä. Aineiston analyysissä käytettiin varianssianalyysiä ja korrelaatiotestiä. Vastaajat jakautuivat kiintymyssuhdemalleiltaan siten, että turvallisia oli 101 ja turvattomia 33, joista välttävästi kiintyneitä oli 12, ristiriitaisesti kiintyneitä 10 ja pelokkaasti kiintyneitä 11.

Varianssianalyysin tulosten mukaan opettajien turvallisen ja turvattomien kiintymyssuhdemallien välillä on tilastollisesti merkitsevä tai melkein merkitsevä ero opettaja-oppilassuhteen laatua mittaavissa kolmessa muuttujassa. Läheisyysmuuttujassa havaittiin tilastollisesti melkein merkitsevä ero turvallisesti ja ristiriitaisesti kiintyneiden välillä (p = .040). Konfliktimuuttujassa havaittiin tilastollisesti melkein merkitsevä ero välttävästi ja ristiriitaisesti kiintyneiden välillä (p = .024). Riippuvuusmuuttujassa tilastollinen merkitsevyys havaittiin turvallisesti ja ristiriitaisesti kiintyneiden vä- lillä (p = .008) sekä välttävästi ja ristiriitaisesti kiintyneiden välillä (p = .002).

Tutkimuksen korrelaatiotestin mukaan turvattomalla kiintymyssuhdemallilla on tilastollisesti melkein merkitsevä yhteys oppilaille vihaisesti huutamiseen (r=.35) ja kollektiiviseen rangaistukseen (r=.377). Lisäksi havaittin, että turvallisella kiintymyssuhdemallilla on tilastollisesti merkitsevä yhteys sarkasmin käyttöön (r=.311) ja nöyryyttämiseen (r=.308) sekä melkein merkitsevä yhteys oppilaille vihaisesti huutamiseen (r=.229), kollektiiviseen rangaistukseen (r=.225) ja oppilaan luokasta poistamiseen (r=.215).

Tuloksista käy ilmi, että opettajan turvallinen tai turvaton kiintymyssuhdemalli vaikuttaa sekä positiivisesti että negatiivisesti opettaja-oppilassuhteeseen konfliktin, läheisyyden ja riippuvuuden osalta. Turvallisesti kiintyneet opettajat käyttävät kurinpitomenetelmiä hyvin monipuolisesti, kun taas turvattomasti kiintyneet käyttävät tehokeinoina pääasiassa huutamista ja kollektiivista rangaistusta. Tutkimus osoittaa, että opettajan kiintymyssuhdemalli tulisi ottaa paremmin huomioon kasvatustieteellisessä tutkimuksessa, sillä sen rooli opetustyössä on merkittävä.

In this study, the actions of teachers are examined in the light of attachment theory. Attachment theory explains individual behavior based on early childhood caregiving experiences, leading to the formation of either a secure or insecure attachment model that influences an individual's behavior in close relationships throughout their lifespan. In attachment theory, the teacher-student relationship is seen as an attachment relationship closely resembling the bond between a child and a parent. The focus of this study is on the role of the teacher, aiming to investigate how the teacher's insecure attachment model affects the teacher-student relationship and whether it influ- ences the use of specific disciplinary methods in the classroom. Discipline is categorized into five common methods, as identified in previous research: angrily shouting at students, sarcasm, humiliation, collective punishment, and removing students from the classroom.

The study employs a quantitative research approach, gathering data through an online survey from 134 teachers. The survey includes the use of ECR-R, STRS, and Discipline Scale instru- ments to examine teachers' attachment patterns, the quality of the teacher-student relationship, and the use of five different disciplinary methods. Data analysis involves analysis of variance and correlation testing. Respondents are categorized based on their attachment patterns, resulting in 101 secure and 33 insecure individuals, including 12 with avoidant attachment, 10 with ambivalent attachment, and 11 with fearful attachment.

The results of the analysis of variance indicate that there is a statistically significant or nearly significant difference between teachers with secure and insecure attachment models in three var- iables measuring the quality of the teacher-student relationship. In the closeness variable, a nearly significant difference is observed between securely and ambivalently attached individuals (p = .040). In the conflict variable, a nearly significant difference is observed between avoidantly and ambivalently attached individuals (p = .024). In the dependence variable, statistical signifi- cance is found between securely and ambivalently attached individuals (p = .008) and between avoidantly and ambivalently attached individuals (p = .002). According to the correlation test, in- secure attachment has a statistically nearly significant correlation with angrily shouting at students (r=.35) and collective punishment (r=.377). Additionally, it is observed that secure attachment has a statistically significant correlation with the use of sarcasm (r=.311) and humiliation (r=.308), and a nearly significant correlation with angrily shouting at students (r=.229), collective punishment (r=.225), and removing a student from the classroom (r=.215).

The findings indicate that teachers with secure and insecure attachment models impact the teacher-student relationship both positively and negatively in terms of conflict, closeness, and dependence. Securely attached teachers use disciplinary methods in a more diverse manner, while insecurely attached teachers primarily use yelling and collective punishment as effective means. The research emphasizes the importance of considering the teacher's attachment model in educational research, as its role in teaching is significant.

Sparad: